Det gror ett missnöje bland västvärldens väljare mot hur
deras länder fungerar. En allmän känsla av förfall och försämring har spritt
sig. Finns det skäl för detta missmod?
Ja, svarar Francis Fukuyama i Political order and political decay, den andra delen av hans
tegelstensverk om hur moderna stater har kunnat skapas. Det finns tecken på att
våra demokratier i dag fungerar sämre än tidigare. Att genomdriva ny
lagstiftning har blivit allt mer tidsödande och svårare. När det väl görs är
den oftast mer komplex, dyrare och svårare att implementera än tidigare. Politikerna
beslutar mindre och när de beslutar blir det allt mer sällan som de hade tänkt
sig, för att uttrycka det enkelt.
Särskilt långt har denna utveckling enligt Fukuyama gått i
USA. Detta vill han förklara med ett antal faktorer. Den ena är den långtgående
maktdelningen, inte bara mellan senat, representanthus, president och högsta
domstol, utan också mellan lokal nivå, delstatsnivå och federal nivå. När det
fanns en större samsyn kring politiken fungerade detta, men i dagens polariserade
värld skapar det i stället dödlägen där mängden möjliga nejsägare med veto blir
otaliga. Reformer blir nästan omöjliga att genomdriva, och när de väl går
igenom är de sönderpepprade av undantag och detaljregleringar för olika
särintressen.
Den andra förklaringen finner han i juridifieringen av
politiken. Sedan 60-talet har Högsta Domstolen i USA tagit en allt mer
aktivistisk roll i att förändra politiken. Från svensk sida upplevs detta ofta
som något bra. Segregering, aborter och homoäktenskap är exempel på frågor där
USA:s högsta domstol i ett slag förändrat politiken till det bättre. Politiska
rörelser arbetar i dag medvetet med att försöka genomdriva sina krav via
juridiken, vilket minskar möjligheten för väljarna att påverka och skapar ett
otydligt ansvar för landets färdväg.
Samtidigt har politiker varit förtjusta i att skapa
rättighetslagstiftningar där domstolarna getts en avgörande roll i att dra de
exakta gränserna. Typexemplet i Sverige är LSS, där det blivit upp till
domstolarna att tolka lagen för vem som ska ha rätt till personlig assistans.
Svåra avvägningar mellan behov och resurser har därmed förskjutits till icke
valda jurister, som allmänt saknar både kompetens och förtroende för detta.
Den tredje förklaringen finner han i att man försökt skapa
mer transparens och inflytande i politiken, exempelvis genom fler
folkomröstningar, fler öppna möten och försökt att låta medborgare tycka till
direkt om lagstiftning. Eftersom gemene man varken har tid eller möjlighet att
sätta sig in i detaljerade policyfrågor skapar detta i allmänhet bara större
makt för särintressen och gör politiken till mer av ett regisserat samtal än en
öppen dialog.
Denna analys är bekymmersam ur ett svenskt perspektiv,
eftersom vårt eget system mer och mer har rört sig i en amerikansk riktning.
Rättighetslagstiftningarna blir fler. Med EU har vi fått ett komplext system med
ökad maktdelning och där ansvaret för lagstiftning ligger delat på flera
nivåer. Vi binds av allt fler internationella avtal och konventioner och även i
Sverige finns en ökad tro på transparens och direkt medborgarinflytande. Kanske
är det i själva verket dessa rörelser som skapat missnöje med demokratin, genom att det gör den mindre välfungerande?
Jag är inte helt säker på vad jag anser om Fukuyamas analys
än, men den är onekligen intressant. Inte minst som en motvikt mot den
sedvanliga förklaringen, nämligen att det finns ett ”etablissemang” av
människor som inte förstår vad så kallat ”vanligt folk” tycker och vill ha.
Fukuyamas analys pekar på att problemet kanske inte är människorna i systemet,
utan att systemet i sig blivit mer och mer dysfunktionellt oavsett vilka
personer man stoppar in i det.
Kruxet är naturligtvis att hans analys är komplex, och att reformer
av beslutssystem sällan är några valvinnare. Enklare är det då att försöka
rösta in ”outsiders” som lovar förändring. Historiskt har det sällan funkat och
om Fukuyama har rätt kommer det inte göra det nu heller.
I stället krävs det mer komplexa reformer av staten, och inte minst en rejäl funderare på hur EU-nivån ska förhålla sig
till de enskilda länderna. Mer om det blir det kanske en annan gång.
No comments:
Post a Comment